Pages

Daisypath Anniversary tickers

08 December 2011

pesta air

Salaamun ‘alaikum.

Mereka excited untuk ke pesta air esok hari.
Pesta ini dianjurkan oleh satu kampeni yang majority bukan muslim tapi juga disertai oleh muslim.
Keterujaan menceritakan pukul berapa nak pergi, baju apa nak pakai dan sebagainya oleh geng muslim.


Alhamdulillah aku ada urusan lain tak dapat hadir ke pesta yang seolah-olah diwajibkan.
Geng muslim..
“…wa’fuanna, waghfirlana, warhamna, anta maulana fanshurna ‘ala lkaumi lkaafiriin.”

WA

07 December 2011

Qowiyul Jism

KEKUATAN?banyak!
dari kekuatan pemikiran Angel Pakai Gucci, kekuatan massa, kekuatan kuasa, hinggalah ke kekuatan ketenteraan.

Orang Islam pun digalakkan memiliki tubuh badan yang kuat dan hebat.
mukmin yang kuat itu kan lebih disukai Allah?


Islam perlukan kekuatan.dari macam-macam sudut.juga dari sudut fisikal.
tapi bagaimana kita dididik untuk menghasilkan kekuatan fizikal ini?

kalau kita tanya rata-rata orang kat Malaysia ni "siapa paling kuat?", agak-agak siapa yang akan kita tuding dulu?
Diri sendiri yang terasa gagah?hoh0
Seorang ahli bomba?
Sekumpulan askar?
Anggota polisi?
athelit?
Badang?heh..

ya, tak dinafikan golongan pekerja mahupun sukarelawan yang melibatkan fisikal pastilah akan dilatih dengan kekuatan fisikal.
Lalu secara minda luar sedar kita akan menuding mereka jika ditanya siapakah yang gagah dikalangan enda.

Bagaimana latihan askari?


Pastilah kita terbayang tak tidur malam, rendam dalam kolam pukul 3pagi, makan kulit kayu dalam hutan, conteng-conteng muka, tengking suruh beratur sambil hentak kaki, panjat sana sini, pakai but berat, push up satu jari, rambut flat top, tak suka warna pink dan lain-lain lagi.
Jika dapat disimpulkan dengan satu perkataan, kekerasan.
Dilatih dengan kekerasan, dibiasakan dengan kekerasan akan mewujudkan satu bentuk fisikal yang tiada tolok bandingan.

Tapi berapa banyak masalah kemurungan dikalangan tentera yang kita dengar?
Berapa banyak masalah sosial dikalangan mereka?

Tidak salah untuk melatih dengan kekerasan fisikal.
Tapi mungkin ada sedikit masalah dengan kekasaran.

Sebenarnya kekuatan fisikal haruslah selari dengan 2lagi kekuatan asas manusia yang lain.
Kekuatan rohani.
Dan kekuatan ‘akli.

‘akli, rohani dan fisikal, 3komponen yang tak harus dipisahkan. Tumbesaran mereka harus selari.
Yang paling utama pastilah konsep kerohanian tu, aqidah pertama-tamanya perlu kukuh dalam diri baru kita membentuk yang lain.
Barulah –insyaAllah- tumbesaran selepas itu akan berpaksikan niat semata-mata karena Allah dan bertujuankan Allah semata!

“Muhammad Rasul Allah! Dan orang yang bersama dengannya adalah keras terhadap orang kafir, tetapi berkasih sayang sesama mereka…” (48:29)

Kekasih kita Rasulullah tidak pernah sesekali mendidik para sahabat dengan kekerasan. Tapi sahabat semua hebat dari kefisikalannya?
Syariat Allah tak pernah mendidik dengan kekasaran, paksaan. Tapi peperangan rilek jek nabi-nabi dapat atasi?

Jadi di mana Islam mengajar latihan fisikal itu mesti dengan kekerasan?
Di mana Islam contohkan didikan ketahanan itu mesti melalui kekasaran?

“orang kafir berlatih dengan kekerasan, kalau kita tak berlatih macam diorang, macam mana nak menang?”
“tapi kita(umat islam) kene jugak didedahkan dengan lasak sikit-sikit, baru biasa nanti dalam suasana peperangan!”

Jangan banyak tanya..
Nabi tak himpap Bilal Rabah atas batu sambil berkata ”berlatih dulu bilal, nanti orang kapiq himpap hang, hang rilek ja..”
Allah tak pernah suruh Ja’far Abi Thalib cakar-cakar tangan dia so that nanti kene potong tangan tak rasa sakit sangat. Dah biasa kan lalala?
Nabi tak main cucuh-cuch api kat Khabbab al-Aratt sebab nak berlatih rasa kepanasan.

“Barangsiapa bertakwa kepada Allah, nescaya Dia akan mengadakan baginya jalan keluar. Dan memberi rezeki kepadanya tanpa di sangka-sangka. Dan barangsiapa yang bertawakal kepada Allah, nescaya Allah akan mencukupkannya.Sesungguhnya Allah melaksanakan urusan yang dikehendakiNya. Sesungguhnya Allah telah mengadakan ketentuan bagi tiap-tiap sesuatu.”(65:2-3)

Berakidahlah!
Pasti ada jalan!janji!

06 December 2011

revolusi syria

sharing dari seorang sahabat;

Salam alaikum.

Alhamdulillah hari ini saya diberi kesempatan untuk mendengar tentang bagaimana revelosi Syria berlaku dan apakah kekejaman yang telah dilakukan oleh kerajaan Syria ini.

Yang beri talk pasal revolusi Syria ini ialah Syeikh Hassan Al-Hindawi. Beliau telah di hantar oleh Syeikh Yusuf Al-Qaradhawi dalam misi menjelaskan apakah yang sebenarnya berlaku di Syria.

Mengapa Syeikh Hassan Al-Hindawi dihantar oleh Syeikh Yusuf Al-Qaradhawi?

1) Gambaran tentang Syria agak tidak jelas bila dijelaskan oeh media2. So, beliau dihantar bagi menjelaskan apakah sebenarnya yang berlaku di Syria.
2) Media2 barat sebenarnya tidak mahu manusia dunia tahu akan apakah sebenarnya yang berlaku di Syria. Lalu mereka telah putarbelitkan fakta.
3) Syeikh Khalid bercerita, ketika beliau di Indonesia dan bertemu dengan seorang teman. Teman itu berkata dia lihat di paper bahawa ramai orang menyokong Kerajaan Syria. Tv di Indonesia juga menyiarkan bahawa ramai yang menyokong Kerajaan Syria yang dipimpin oleh Basyar Asad. Apa yang berlaku sebenarnya ialah, kerajaan telah mengumpulkan pegawai2nya supaya berkumpul dalam erti kata lain mahu menunjukkan kepada dunia bahawa Basyar Asad ini mempunyai ramai yang menyokong beliau.
4) Jangan terpedaya dengan keyataan2 yang kita dengar dari ahli intelektual Syria dan ahli politik Syria bahawa yang Syria menentang Israel. tapi, sejak zaman ayah Basyar Asad lagi tidak ada SATU PELURU PUN yang singgah ke tanah Israel. Bahkan tanah Tinggi Golan yang terletak di tanah Syria telah dikuasai oleh Israel.

Punca Revolusi.

puncanya bila ada sekumpulan kanak2 dalam 28 orang bermain2 dan telah menulis sesuatu didinding sekolah mereka.apa yang ditulis oleh kanak2 ini ialah RAKYAT MAHU JATUHKAN KERAJAAN.slogan ini telah dilaungkan dinegara2 yg berrevolusi.bila tahu pasal ini, pasukan keselamatan Syria telah menangkap kanak2 ini.mereka telah disiksa dengan cara mencabut kuku2 kaki dan tangan mereka.salah seorang kanak2 itu telah meninggal dan keluarga minta mayat kanak2 itu serta meminta kanak2 yang lain dilepaskan.kerajaan telah meletakkan syarat dimana bila mahu lepaskan kanak2 itu, mereka perlu memberi wanita2 dikalangan mereka untuk dinikahi oleh puak2 kerajaan ini.perkara ini merupakan sesuatu yang menghinakan.lantas berlakulah revolusi di Syria.

Rakyat Marah.

1) kebangkitan rakyat bermula 8 bulan yang lepas.
2) Jumaat lepas, labih 3 JUTA rakyat Syria keluar berdemo.
3) Kini, kesemua rakyat Syria keluar berdemo. Mereka mahukan kebebasan. Selama 42 tahun mereka tidak mendapat hak kebebasan.
4) Rakyat minta supaya Allah diletakkan pada tempatnya, mahukan kebebasan, dan supaya jaga tanah air dengan seeloknya.
5) Rakyat Mahu Presiden Dihukum.itu antara slogan yang dilaungkan sekarang kerana presiden Syria telah banyak membunuh rakyatnya.

Kekejaman Kerajaan Syria.(Presiden Basyar Asad)

1) Dalam masa 42 hari telah mati seramai 40 000 orang rakyat.ini serius kejam.
2) 39000 orang telah cedera.mereka tak dirawat dan dibiarkan sahaja.
3) Bunuh 19 orang doktor di hospital dan 40 orang pesakit di hospital.
4) 9000 tahanan ditahan.
5) 413 orang telah syahid didalam penjara.
6) Wanita2 diculik dan dibawa ke tempat yang tak diketahui. Wanita ini telah dirogol di hadapan abang2, ayah, anak2 dan ahli keluarga mereka.sebelum dirogol, mereka digari terlebih dahulu.
7) Seorang ukhti, bernama Zainab Al-Husni.beliau telah ditangkap dan dia mahu diperkosa oleh tentera yang menangkapnya.tetapi beliau melawan.lantas beliau dibunuh dan telah dipotong 4 KERAT.anggota badan yang di kerat itu dimasukkan ke dalam plastik, lalu dicampakkan ke hadapan keluarga beliau. INI SERIUS KEJAM!
8) Mengucapkan takbir merupakan sesuatu yang tidak disukai.
9) Menyuruh tukar La ilahaillah kepada La ilah illah Basyar Asad. INI SERIUS SESAT!

Berita Baik.

1) Masa depan kebangkitan ini begitu baik. ia berterusan dan semakin kukuh. lebih 30 000 tentera yang terdiri dari pegawai telah bersama rakyat. mereka ini telah melindungi orang2 yang turunberdemo. mereka tidak tahan melihat kekejaman rejim Basyar Asad ini yang sesuka hati membunuh rakyatnya sendiri.
2) Pertubuhan2 arab telah ambil pendirian untuk tentang apa yang telah Syria lakukan tehadap rakyatnya. mereka tidak benarkan pegawai2 Syria untuk memasuki tanah mereka. tapi ada duanegara yang tidak berpendirian sedimikian iaitu Iraq dan Lubnan.
3) Syeikh Yusuf Al-Qaradhawi telah mengeluarkan fatwa bahawa mereka yang terbunuh dalam keadaan yang sebegini adalah seorang yang SYAHID.
4) 95% ulama' Syria telah bersama dalam kebangkitan rakyat ini.

ini sahaja yang mampu saya beritahu perihal apakah sebenarnya yang berlaku di Syria sana.

-irfanmasiri-
-islamic theology n phylosophy-


adakah kita di negara aman ini sekadar mengucapkan "alhamdulillah..33x" atau 100x sambil angguk2??
tarbiyyah mereka di depan mata.tarbiyyah kita juga hakikatnya di depan mata tapi kita mengendahkan.mungkin kerana rasa kesaudaraan sesama Islam itu nipis atau tiada.

mana kita nk letak muka kalau Allah tanya "apa dah kau buat utk saudara2 kau di syria?di palestina?"..
selain nganga sahaja kita juga berkata "saya syg duit sbb saya sakit dijangkiti wahn.saya juga minum vanilla coke, sambil kunyah burger big mac mcd."..na'uzubillah..
kalau benar kita rasakan mereka saudara kita, bertindaklah, bergeraklah.bukan lalai dengan keamanan.bukan mabuk dengan dunia dan propaganda.bukan angguk2 betul2 toksyeikh2 lalu sambung tgk movie sambil gelak besar.

sedikit tambahan.seorang makcik DPN tanya adakah benar Syeikh Sa'id Ramadhan al-buti bersama pihak kerajaan rejim syria?jawapannya ya, memang benar.malah dia ada mengeluarkan fatwa "kalau katakan Lailaha illa Basyar Asad di bibir tapi tidak di hati, maka boleh." membuatkan rakyat syria lebih amuk.tolong jgn bakar buku fiqh sirah koleksi anda.
fikir2kan.

WA

24 November 2011

makin membenci atau makin memahami?

"adakah si dia makin membenci atau makin memahami?"

itulah yang bermain difikiran, apabila melihat buah hatiku yang ketiga itu tidak lagi menangis sepemergianku ke kerja.


adakah anugerah Allah ini makin membenci kepada papanya?
innalillahi wainna ilaihi raaji'un..
aku terlalu mementingkan diri sendiri.amanah ini untuk islam.untuk Allah.untuk agam suci ini.bukan untuk aku.sesekali tidak.aku sekadar menyalurkannya ke satu-satunya jalan yang diredhaiNya.
shibghah Allah.bukan legasi yang pasti akan lapuk satu masa nanti.

amanah ini tidak memerlukan aku.aku yang 'memerlukannya'.
jika anak ini ditakdirkan Allah menjadi insan yang hebat, dia tetap akan jadi walaupon tanpa didikan sempurna dari seorang ayah.
cuma ayah itu yang terlepas peluang untuk mendapat saham membesarkan srikandi islam.

"ya Allah, ikhlaskan hati ini dalam mendidik amanahMu."

sedarkah kita anak itu bukan milik kita?
duhai diri yang hina, bagaimana mungkin anak itu milik kita sedangkan ruh kita ini milik Pencipta!
maka layanilah ia dengan landasan yang sudah dibentang.
santunilah amanah itu dengan manual-manual yang sudah lengkap.
tanamkanlah dengan akar-akar aqidah yang kukuh.
semaikanlah dengan biasan-biasan keimanan.
lengkapkanlah ia dengan islam..

"dan siapakah yang lebih baik shibghahnya daripada Allah?"

WA

07 November 2011

Jangan sia2kan pengorbanan si lembu-tachi



Apa yg kita dapat selepas menempuh Hari Eid Adha tempoh hari?
Adakah daging batang pinang yg empuk?
Atau kaki lembu yg enak dibuat sup?
Ataukah sekadar kita kesedihan melihat si lembu tumbang diqurbankan?

"Daging-daging unta dan darahnya itu sekali-kali tidak dapat mencapai (keridhaan) Allah, tetapi ketakwaan dari kamulah yang dapat mencapainya. Demikianlah Allah telah menundukkannya untuk kamu supaya kamu mengagungkan Allah terhadap hidayah-Nya kepada kamu. Dan berilah kabar gembira kepada orang-orang yang berbuat baik." (22:37)

Ya, apa pun yg kita dapat tempoh hari, sama ada kepala atau buah pinggang lembu sehingga lah ke bulu biri-biri atau bulu tengkuknya sekalipun, pastikan kita tak terkeluar dari margin ketakwaan yg digariskan Allah dlm al-hajj seperti di atas.

Bagaimana mengekalkan diri kita dalam margin selamat ini?sou(baca: benar), apa yang saya pasti, adalah keikhlasan.
Ini berkisarkan niat.
Dan niat boleh berubah sama ada sebelum atau semasa.

Kita mungkin berniat ikhlas tetapi sedang lembu rebah, kita teringatkan anak dara makcik kiah jiran sebelah rumah sukakan daging batang pinang masak lemak cili api justeru kita terus menyimpan bahagian tersebut untuk si manis itu.

Maka ketahuilah pentingnya menjaga kesucian niat sehingga selesai ibadah tersebut.



Satu sudut yang teringin disentuh oleh saya ialah dari kaca mata penganjur.bukan mudah nak memastikan sesuatu institusi(pihak masjid, pdrm, ngo ikram atau isma dan lain-lain) itu ikhlas ketika menganjurkan qurban!

Kita perlu meniliti sasaran, objektif, modus operandi dan juga individu2 terlibat!
Adakah penganjur mengutamakan yg lebih miskin daripada yg tiap2 hari makan beefsteak?
Adakah penganjur menguruskan dengan baik tanpa pmbaziran?
Adakah batang pinang diagihkan kepada pihak tertentu sahaja?
Adakah individu2 yg mempunyai kepentingan dari program qurban tersebut mendapat populariti?

Bukankah semua ini penting dikala islam dilanda fitng besar?ke manakah rasa bersalah kita ketika tiap2 tahun kita meraikan stew2 dengan roti france walhal saudara2 kita kelaparan, diancam dengan kematian tiap2 saat di bumi lain?

Syabas kepada Quran Kasih Ummah, syabas kepada penganjur yang menganjurkan program qurban untuk saudara islam di negara2 miskin dan parah.

Wahai manusia di luar sana, jangan sia-siakan pengorbanan lembu-tachi di Hari Eid Adha..

WA

06 November 2011

Malaysia remains rich but also intolerant, says new study

source: http://my.news.yahoo.com/malaysia-remains-rich-but-also-intolerant-says-new-031426364.html
By Melissa Chi

KUALA LUMPUR, Nov 7 — Malaysia maintained its rank as the 43rd most prosperous nation, trailing behind Singapore at 16th but the latest index of overall wealth also ranked the country among the worst countries for personal freedom and democracy, while it also scored poorly for security and the educational levels of workers.

It was also found that Malaysians did not trust each other and generally did not welcome outsiders.

Overall, Malaysia was a more prosperous nation than its other Asean neighbours such as Thailand which came in at 45 out of 110 countries.

The London-based think-tank Legatum’s Prosperity Index assesses 110 countries based on performance in eight areas such as economy, personal freedom, health and social capital.

This year, Norway tops the list of 110 countries while Central African Republic came in last. Norway also topped the previous year’s list.

Malaysia’s economy is ranked at 17th, the strongest sub-sector, and the report said Malaysia’s economy performed well and there is a “high level of public confidence” in the financial sector.

Despite Malaysia’s positive ranking in the economy sub-sector, the country scored 35th in the governance sub-sector.

The report said that objective and subjective indicators give a mixed account of Malaysia’s governance.

“Malaysia places 72nd, globally, for the strength of its democracy. The bureaucracy is the 28th most efficient in the world; however, following a period of significant political unrest in 2008 the political system underwent substantial change,” the report said.

On entrepreneurship and opportunity, Malaysia ranked at 36th. The report said Malaysia’s ICT infrastructure encourages commercial activity.

“Although only 1 per cent of GDP is spent on R&D, Malaysia maintains a very high level of ICT exports, placing it third on this variable both globally and regionally,” the report said.

On the education and health indicator, Malaysia ranked 46th.

The report said the limited enrolment at high education levels means Malaysian workers are relatively poorly educated. The report also said that perhaps the low health expenditure per capita contributed to only “moderately good” indicators of public health, the report said.

However, Malaysia was let down by personal freedom — its worst-performing indicator — ranking only 96th in the sub-index.

The report said although Malaysians enjoy a fairly high level of civic choice, they do not welcome “outsiders”.

“In a 2010 survey, 77 per cent of respondents expressed satisfaction with their level of individual freedom, placing Malaysia in the top 50 countries of the index on this variable. However, this level of freedom does not create a tolerant society,” it said.

Malaysia is considered under the “weak” category in this sub-sector, along with Thailand, China, Indonesia, Cambodia, and Pakistan.

The safety and security as well as social capital categories also dragged down Malaysia’s overall ranking, with the country placing 53rd and 75th respectively.

The report said despite overall stability, Malaysia experiences some political pressures, and citizens feel unsafe.

“The average levels of internal displacement and communal conflict place Malaysia 53rd for demographic instability, which may result from border disputes, ownership or occupancy of land, access to transportation outlets, control of religious or historical sites, or proximity to environmental hazards,” it said.

The report also said Malaysians feel “unable to trust or rely on others”, indicating a lack of social cohesion.

“Malaysians are more likely to help others through formal structures: 37 per cent had donated to charities and one in five people volunteered their time over the same period, placing Malaysia 35th and 52nd, respectively,” it said.

Europe dominates the top 10 countries on the list in taking six spots. The United States, Canada, Australia and New Zealand make up the rest of the top 10, consistent with last year’s rankings.

The last three rankings were countries from Africa. Other Asia-Pacific countries that made the top 20 were Hong Kong (19) and Taiwan (20).

Malaysia also scored ahead of its neighbours like Vietnam (62), the Philippines (66), Indonesia (70) and Cambodia (94).

Malaysia’s average life satisfaction ranking is at 22nd, while the per capita GDP ranking is at 44th.

Overall, Norway, Denmark and Australia topped the table.

The US ranked 10th — the same as last year — and scored high in measures of public health and entrepreneurial environment.

While the shadow of the economic crisis still looms over many countries, the index shows some bright spots. The report noted that since 2009, 87 out of the 110 countries have seen a rise in their overall prosperity score.



komen saya:
1.Islam tidak memerlukan kita, kita yang memerlukan Islam.
2.sekiranya bapa anda menamakan anda encik Ferari, semestinya anda bukan sebuah kereta Ferrari
3.adakah encik Ferari di atas memburukkan nama baik kereta Ferrari jika encik Ferari membuat kejahatan, menzalimi dan menindas?tidak sama sekali.kereta Ferrari(baca:islam) tetap the koolest.

01 November 2011

イスラムって文化(?)

SALAM,

はぁーすんげー永い間で書いてません。
お久しぶりです!

自己更新です。自分はラマダンに新しい仕事ではじめることになりました(転職)。
そんで、こちらで、アカウント関係で、全く工学に関係ありません。日本語の切符で入ってきました。
そんで、そもそも日本語を練習しよーっと。

でも自分は書きたいことを日本語で書きづらいというか日本語の言葉が少ないから書けなくなるかもしれない。全く日本語のレベルは日常会話くらいだね。それ以下かも(汗)。

だから一番最初にお願いしているのは何か間違いがあればすぐに教えてください。
語学的にも内容的にも…どうぞよろしくお願い致します。


では、ちょうど明日は日本の文化の日になりますね。(そっ!私は日本の休みに従って仕事していますぅ~)
私は「イスラム、文化と慣習」について述べたいと思います。

イスラムというのは、要すると、人間や幽鬼をはじめ、全世界で思慮のある生き物の行き方であるという。
だからこそ、我々の食べ方、話し方、見方、考え方、読み方のすべてはイスラムに従わなければならないのである。外見に見える運動だけでなく、我々の意思、すべての動詞の心がけはアッラのためであり、その他に対するのではなくアッラに対し、誠実が必要である。これもイスラム教の大事な教えである。

そう、全くのパーフェクトな主教である。

しかし、特に現在はイスラム教徒がイスラム教をそうして生き方しているのではなく、親やお年寄りなどに従いイスラム教を実施していると我々の信仰である。

本当ですか?そう思わない?
そう、我々は習慣にコランを読まずに、死があればなぜかコランのヤースィン章をどんどん読みまくり。
我々は毎日5回お祈りしているのに、何を訴えるかもさっぱり分からず、心がけなしで中から見ると全くの空っぽな動きをやっているのでは。
我々は断食しているのに、ラマダン月に毎日も賜物をしている個人はラマダン後に励ましているのか?
毎年毎年メッカに巡礼するイスラム教徒たちは何人いるでしょうか?そらから帰って何になりますか?中身はモハッマド預言者やその仲間たちへ向いているのかと。

なぜこんなに起こってるのか?
いや、「だから神様アッラに誠実を持っていないからさ」って自分はそう心を読める人ではない。
我々は実際に何をしているのかが分かりません!だと1番正確だと信じます。
そっ、イスラムの文化が我々の心に上陸してるのだ。
やれと言わればやると。もちろん神様アッラが命令すると、従わずにやらなければならないが、我々が思慮のある生き物なんですよ?意思を持っている生き物ですよ?それらを使わずに賜物をすると意味があるのでしょうか?

理解。
理解をすればよい。賜物の意味を理解すればよい。賜物ってなんだよと理解すればよい。
さて、その理解を得るために何が必要でしょう?

以上。
WALLAHUA'LAM.

02 September 2011

khutbah jumaat 02sep2011

02sep2011 masjid bulat

Bertaqwa sbnr2 taqwa n Sentiasa mengamalkn sunnah nabi.

Akhlak dlm Islam is not similar to moral or etique in west perspective.
Akhlah adalah buah dari ibadah.tanpa akhlak,mcm pokok xde buah.

Alankabut:45; solat mncegah dr prbuatan keji n munkar.

Akhlak mcm bunga2 dlm sebuah taman, tanpa bunga2an, taman bunga mcm tanah perkuburan shj.
Mmlihara akhlak,mcm jaga bunga d taman.

Didikan agama yg kukuh mnghasilkn insan2 yg brakhlak mulia.xmudah dpengaruhi oleh anasir jahat.

Hati bersih menimbulkn rs nk bwt baik.
Dlm ihya ulumiddin, akhlak=tingkah laku yg timbul dr manusia tanpa disengajakan.
Alhadth; "apabila baik,baiklah seluuh badan,kalau buruk maka buruklah selrh bdn.itu lah hati."

Allah itu indah, sukakn keindahan.
Indahnya islam adalah terletak pada akhlaknya.

Akhlak islam dpt menarik minat org lain utk mncontohinya.org2 bkn islam trtarik nk memeluk Islam.

Alhadith, "Aku diutuskan utk menyempurnakan akhlak yg baik."
Alqalam:4 ; nabi mmpunyai akhlak yg mulia.

Nabi mmbentuk akhlak para sahabat, dgn menanam aqidah yg kuat!! Di rumah arqam bin abi alarqam.

Akhlak baik atau buruk bkn warisan yg xdpt diubah spt ungkapan 'bapak borek anak rintik'.sgt2 salah.

Mmg, pokok yg baik dr benih yg baik.tp kalau benih yg baik tidak diuruskn dgn baik sama sj xde maknanya.yg lebih utama adalah kesedaran individu.

Selain individu, alam persekitaran juga diperlukan.

Masalah generasi muda, byk sgt ikut budaya barat.n xamalkn akhlak islam.
Terlalu mngagungkn para artis yg rosak akhlak.

Penutup:
Alahzab: ;pada diri nabi ada cnth yg baik kpd org yg mngharapakn balasa yg baik pd hai akhirat.

30 August 2011

wajib vs sunat


Solat SUNAT eid1


Solat SUNAT eid2


Solat WAJIB subuh1


Solat WAJIB subuh2

Jom fikir2kan.
WA

khutbah eid fitr 1432(30aug2011)

Eid Fitr 1432 Surau alIslah
Istiqamah membangun ummah

Tak boleh rs bangga dgn amalan dlm bln ramadhan.bergembira,tp jgn lakukn maksiat.
Xpaham halal haram.xphm batasan syarak ant bkn mahram.
1.wujudkn suasana harmoni.
2.mhubungkn silaturrahim.ziarah mnziarah.
3.ucapan tahniah.taqabbalallahu wa minna wa kinkum.
4.Bykkn tasbih tahmid
5.Jgn bwat prbutan yg bercanggah dgn Islam.bersalaman ant haram.tgk movie haram

Almukminun,52-54; prpecahan sesama muslim ke arah kesesatan

Ssiapa yg mgembargemburkn sesama muslim ut mnjatuhkn padahal salah, Allah akn campak dlm neraka smpai ia mmbuktikan kata2nya.

Generasi perlukan bimbingn.
Ibubapa,didik, pimpin spy dlm keluarga xde kefasadan.
Anak2, sentiasa taat patuh dgn ibubapa.

Umar : didiklah anak2 kamu.seunguhnya dia dilahirkn uk satu zaman yg bkn zmn kamu.

Assyura,42:30 ; apa bala bencana,disbbkn apa yg kita dah lakukn.

Ibrahim:52;

Alahzab:56;innallaha wamalaikatuhu yusolluna alannbi.yaaaiyuhallazi na amanu.....berselawat ke atas nabi.