Pages

05 August 2010

jualan hebat GRAND SALE!!!!!

alamak!..ade J-Card day la hari ni...uish...ni kena bangun pagi ni...kalau tak orang ramai...nanti barang yang best pun habis...pamphlet Jusco dibelek...target ape yang mahu....hati tak sabar-sabar menunggu hari...


Sekadar hiasan

pada hari berkenaan...

sesak....parking penuh!..jalan masuk keluar jam!....orang berebut-rebut bila tengok baju diskaun 70%...anak-anak kecil berteriakan kepanasan.....food court juga tak kurang sesaknya...setelah penat bershopping...perlula menjamu selera...perut perlu diisi supaya shopping dapat disambung semula...!

petangnya...

penatnyer....banyaknya diborong...almaklumla hari raya bakal menjelma....langsir baru...kusyen baru...baju anak sedozen...baju sendiri 2 dozen...uish..puas hati....cumanya...bila tiba di rumah...terasa sedikit penyesalan...duit di poket kekeringan....benda yang dibeli sebenarnya bukanlah keperluan tapi lebih kepada nafsu kerana harga murah ditawarkan....

namun.....nak ke tahu promosi yang tiada tolok bandingan...?....tanpa sebarang penyesalan...?kegembiraan berpanjangan dan berkekalan...?...nak ke..? nak tak...? kuat sikit!!? oooo nakkkkkkkkkkkkk.....(macam selalu tanye khaulah nak susu ke tak...hehehe)

iaitu promosi bulan Ramadhan bulan keberkatan....pahala yang diberi berganda-ganda....syaitan dibelenggu pula....kalau dapat pulak lailatul qadar lagi la...memang macam menang lottery!...seribu bulan tau....kalau hidup 50 tahun pun baru dapat 600 bulan....sampaikan ibadah puasa...Allah nak reward sendiri...kira macam sultan bagi anugerah kat kita kat dunia...tak teruja ke...?...dan tatau nak jumpe next sale (next Ramadhan) kesampain ke tak....eish...takkan tak nak kot...??!!!.........

jums sama-sama tingkatkan amal untuk Ramadhan yang bakal menjelang...isikan hari-hari dengan;
_1 solat-solat sunat...(terawih, dhuha, witr, rawatib, tahajjud)...
_2 tilawah dan tadabbur...(kalau sudah sehari satu page...cuba tingkatkan sehari 2 page pula! :))...
_3 zikir harian...(zikir time lapang...banyak je yang dianjurkan Rasulullah supaya hati ini sentiasa ingat kepada yang Maha Esa)...
_4 kalahkan nafsu...(kalau pergi pasar ramadhan...biarkan hati kecewa dengan tak dapat beli satu dua benda yang diingini...kalau nak taufu fa dengan keropok lekor..pilih satu je..esok umur panjang bole beli yang lain pula....)....
_5 rajinkan bersedekah...jamu orang makan ke...

ehem ehem...heee


Sekadar hiasan

semoga kita sama-sama dihimpunkan kelak bersama mereka yang soleh dan solehah insyaAllah...selamat menyambut Ramadhan.....dari Abu Khaulah, Ummu Khaulah dan Khaulah!

persiapan EKONOMIKAL untuk BAYI

dah lama sangat-sangat nak tulis article ni...nak kata berpengalaman jauh sekali...anak baru seorang...namun insyaAllah bermanfaat bagi bakal-bakal ibu...first time mothers...yang ingin melakukan penjimatan sedikit sebanyak...

banyak sangat rasanya expenses untuk ibu yang bakal bersalin dan bayi yang bakal keluar menemui dunia....namun...setelah melaului...banyak penjimatan yang rasanya dapat dilakukan.....di sini disertakan beberapa item serta alternatifnya!...ibu-ibu yang lebih berpengalam...bolehlah menokok tambah yer...!..


ITEM : bottle warmer (RM100+)
ALTERNATIF : air panas dalam jug (RM?)

ITEM : bottle sterilizer (RM100++)
ALTERNATIF : Rice cooker @ steamer (yang ada di setiap rumah rasanya...)

ITEM : baby sling (RM60~RM100++)
ALTERNATIF : selendang/shawl yang diikat...mudah dan boleh tukar-tukar warna mengikut selendang yang dimiliki

ITEM : breast pump (RM500++ mengikut jenis)
ALTERNATIF : pakai tangan *search mermer technique...(dah penuh cuba..memang bole dapat banyak..cuma kena practise supaya tak tumpah2)

ITEM : storage bottle (RM40 untuk 6-8 bottles)
ALTERNATIF : plastic storage bottle.approx RM30 untuk 100 pieces

ITEM : breast pad (RM20++)
ALTERNATIF : handkerchief...sebab kadang2 breast pad nipis sangat..boleh bocor...handkerchief bole multiuse...utk breastpad, lap muntah baby, lap mulut baby lepas susu, bawak dalam pocket gie kerja...

ITEM : baby cot (RM 700++)
ALTERNATIF :  semasa kecil bole tidur bersama parents...dah besar sikit bole beli katil single yang insyaAllah boleh digunakan sampai dewasa

ITEM : bouncer/buai (RM100++)
ALTERNATIF : dodoikan sendiri atau bagi yang berkatil spring, bole je goyang2kan tilam...memang berkesan!hehe..

ITEM : bahan-bahan pelangsing badan dan jamu etc (RM100++)
ALTERNATIF : susukan bayi anda! insyaAllah badan akan kembali langsing (walaupun x100%..hee) memberi susu juga mengecutkan rahim secara natural

ITEM : susu formula (RM200-300 sebulan)
ALTERNATIF : susu ibu...yang Allah dah jadikan untuk manfaat ibu dan baby! susu terbaik yang tiada di pasaran!

ITEM : bag baby
ALTERNATIF : backpack yang senang dan selesa dibawa ke mana saja!

ITEM : bathing basin..(RM20~RM100)
ALTERNATIF : baby baru lahir bahaya bekas besar sangat...pakai besen sayur yang ada kat dapur pun dan sangat2 memadai...

emmmm...apa lagi yer....nanti update lagi bila teringat... insyaAllah...hee...jumss sama-sama tolong sesama muslim..kalau tak kita sape lagi!!.. :)

khaulah JATUH...katil...

"Khaulah tunggu sekejap yer...mama pergi dapur kejap..."
aku biarkan khaulah meniarap di tepi katil....dan terus ke dapur...

tiba-tiba..BEDEBUK....hatiku berdegup kencang...Ya Allah..!aku berkejeran ke bilik...

setiba ku di bilik...Khaulah dengan keadaan meniarap berada di atas permaidani, di bawah katil...dengan teriakan yang sangat kuat...
aku terus mendakap Khaulah untuk meredakan tangisannya dan aku juga turut menangis di atas kelalainku..memegang amanah Allah ini...

risau yang teramat sangat....ade tulang patah ke...ade pendarahan dalaman ke...ade lebam ke...macam mana dia dia boleh dalam keadaan meniarap...seribu satu persoalan...khaulah menangis setiap kali ku letak di atas katil...niat hendak meneliti setiap pelusuk tubuhnya...namun...dia masih dalam keadaan terkejut.....setelah beberapa ketika mendodoi...aku menyusukan khaulah....dia nampak lebih tenang....

pada hubby aku sms...mak juga...kawan-kawan yang berpengalaman mahupun kawan doktor turut dihubungi...ape yang patutku lakukan...

Dr. Nang cakap...tengok selera makan...ade muntah2 cepat ke klinik berdekatan...kalau ade lebam juga...
kamilah pun cakap benda yang sama...katanya tengkorak kanak-kanak lebih tebal dari kita yang dewasa...insyaAllah...kalau tiada simptom-simptom di atas...Khaulah selamat dari penerjunan pertamanya...
si anak dua neeza...tidak dapat dihubungi.....

peristiwa ini berlaku pada minggu lepas...alhamdulillah...hari ni masih benda ada tanda-tanda abnormal pada khaulah...maafkan mama khaulah...

terlintas di sanubari......kita hanya bole berusaha dan mencuba untuk yang terbaik...namun...segalanya tercatat di dalam luh mahfuz...iaitu tempat catatan yang ditulis padanya ketetapan sekalian makhluk sehinggalah berlakunya hari kiamat nanti. [Lihat : Syarh al-Aqidah al-Thahawiyah, Ibn Abi al-‘Izz al-Hanafi, hlm. 263]......sebaik mana jagaan...seberhemah mana pun pemandu...andai kata tercatat untuk kemalangan pada hari itu..tiada siapa yang dapat menghalang...tiada siapa yang boleh menolak...

doa kupohon supaya setiap dugaan yang datang dariNya dapat kutempuh dengan redha dan tenang...sesungguhnya diri ini milik-Mu..begitu juga sikecil......Engkau Maha Mengetahui Ya Allah...

Allahua'lam...

03 August 2010

WAHAI anak-anakku..

seks bebas bawah umur..
perokok berusia 2 tahun..
kuantiti anak luar nikah semakin meningkat dari tahun ke tahun..
kes buang bayi tiap-tiap hari dilapor di kaca tv..

di zaman jahiliyyah kah kita?katanya ingin mengejar 'title' negara maju..tapi majukah kita dengan perilaku-perilaku manusia berakal yang seakan mirip kepada sang haiwan?jahil dari sudut manakah kita wahai generasi masa hadapan?tepuk dada tanyalah iman..bukan adat yang diagungkan...bukan falsafah aristotle mahupun teori2 barat yang beraneka macam yang perlu diterapkan....kembalilah wahai teman kepada Al-Quran..buku rujukan untuk semua insan..sesuai untuk semua golongan dan lapisan..

assalamualaikum buat semua pembaca yang dikasihi sekalian..
pilu sungguh hati ini apabila perilaku tidak berkemanusiaan semakin di desas desuskan saban hari..aduh..bagaimana pula nasub generasi anakku ini..bakal menempuh hari-hari yang penuh cabaran dalam jangka 20 tahun akan datang...cabaran apakah..takut untuk difikirkan..mana tahu ajal ku tak sampai di zaman si kecl menjadi pucuk pimpinan..khalifah alam..namun..apa yang mampu ku bekalkan adalah senjata-senjata berupa keimanan..al-Quran dan sunnah sebagai panduan yang tak kan lekang dek panas dan hujan..segar sepanjang generasi dan zaman..insyaAllah..

khaulah tidur di atas katilku..tanpa ingin mengejutkan khaulah dari alam tidurnya..gerak geriku ku kawal..risau si kecil menangis dan mengakibatkan segala kerja ku tergendala..namun satu benda yang aku lupa ialah perlunya yang tua menghormati si kecil..kasihan si kecil dalam lena..bunyi-bunyian bising sudah pasti mengakibatkan si kecil tidak dapat tidur nyenyak dan akhirnya meragam kerana ketidak selesaan..

 Bukan gambar terkini...

hormat pada yang muda...

dari pandanganku yang serba kekurangan ini..antara penyebab akhlak generasi anak-anakku semakin membimbangkan dari hari ke hari adalah layanan yang tua kepada yang muda..yang selalunya mengecewakan..adat melayu yang terlalu mengaagong-agongkan ibu bapa tanpa perlunya penghormatan pada si anak kecil antara faktor yang kufikirkan pengundang kepada seribu satu masalah..

tiap kali maghrib menjelma..ada saja suara itu..aku dan suami selalu berdiskusi..cara mengatasi atau mengingatkan kepada empunya suara..
"cepat la..terhegeh-hegeh.."
"apa lagi tu.."
dengan nada tengkingan...kata-kata tersebut terhambur dari mulut seorang ayah kepada anaknya di tempat parking kereta di bawah apartment ku..aduh...bagaimana perasaan seorang anak yang menerima tengkingan bukan cuma sehari dua namun boleh dikatakan setiap hari..aduhai sang bapa...tidakkan kau tahu...si kecil juga punya hati dan perasaan..?

"budak-budak sembahyang saf kanak-kanak"..
atau...ada kalanya yang tua lambat ke masjid sesudah imam mengangkat takbir..yang kecil sampai awal ke masjid di tariknya ke saf belakang...adilkan begitu?..adakah kita lupa bahawa kita semua akan pergi akhirnya dan meninggalkan generasi muda..yang bakal menggenggam dunia..dapat kah kita mendidik generasi soleh dan solehah dengan mengenepikan mereka dalam hal ketuhanan..suatu yang terpenting dalam kehidupan?..inginkah si kecil dengan hati gembira dan ikhlas pergi berjemaah di masjid sekiranya diri rasa tidak dihormati dan diperlukan oleh komuniti?

 Sekadar hiasan

fikir-fikirkan...

ayuh kawan..kita menyingkap bagaimana manusia teragung itu memberi layanan kepada si kecil dan pemuda dengan kasih sayang dan persaan hormat diselitkan..akhlak Rasulullah memang tiada tandingan..

Abu Hurairah meriwayatkan sebuah hadith; "Rasulullah s.a.w. mengucup kepala al-Hassan bin Ali (r.a.) dan di sisi baginda al-Aqra' pun berkata: ' Aku ada 10 orang anak tapi aku tak pernah cium seorang pun dari mereka.' Maka nabi pun melihatnya dan bersabda: 'Sesiapa yang tidak menyayangi, tidak akan disayangi'"...

 Sekadar hiasan

kita saksikan pula sifat penyayang Rasulullah...diriwayatkan 'Pada satu ketika Rasulullah memendekkan bacaan dalam solat subuhnya. Baginda hanya membaca al-Mua'wwizatain iaitu surah al-Falaq dan an-Nas berlainan dari kebiasaan. Kebiasaanya Baginda akan membaca surah yang panjang pada solat subuh. Bila ditanya kenapa memendekkan solat, baginda menjawab "Aku dengar anak menangis. Aku takut tangisan itu membebankan ibunya"'...

dalam situasi lain ...'suatu hari Rasulullah s.a.w. melalui hampir dengan rumah Fatimah dan baginda terdengar tangisan al-Hussein. Baginda bersabda pada Fatimah: "Tidakkan kamu tahu bahawa tangisannya menyakitiku"...

suatu kisah yang sudah pasti diketahui ramai..Rasulullah mendukung cucunya Umamah binti al-'Ash bin al-Rabi', anak kepada anak perempuannya semasa solat. Ketika bangkit, baginga mendukungnya dan bila sujud baginda meletakkannya...

Rasulullah juga pernah menjadi tunggangan...al-Hassan dan al-Hussein pernah menunggang belakang Nabi s.a.w. ketika baginda solat (sujud) menyebabkan baginda memanjangkan solat baginda (supaya keduanya tidak jatuh)......

mungkin ramai akan berkata 'Itu Rasulullah...dia mestilah perfect.."..memang benar....akhlak nabi itu tiada tandingan..tapi...kerana ke'perfect'an itulah perlunya Rasulullah menjadi idola dalam setiap hal....

"Sungguh, telah ada pada (diri) Rasulullah itu suri teladan yang baik bagimu (iaitu) bagi orang yang mengharap (rahmat) Allah dan (kedatangan) hari kiamat dan banyak mengingati Allah" [33:21]...

JUMMsss sayang anak-anak kecil!!!! Merekalah pewaris, pembentuk masa hadapan!...
Allahua'lam...

Salam KEREPEK!

Assalamualaikum WBT!


Kami menjual 3(TIGA) jenis kerepek!

  • Kerepek Ubi Pedas Kering

  • Kerepek Ubi Racik

  • Kerepek Pisang Manis Gulung


Harga SAMPLE ialah RM1.00 SAHAJA!
Di bawah adalah gambar sample!



sample; RM1
500gram; RM5.50



sample; RM1
500gram; RM5



sample; RM1
--belum ada harga untuk lain2 berat--




Sebarang tempahan sila hubungi nombor di bawah;
Anwar: 012-237 3621 @ 012-339 4857
insyaAllah kami akan cuba sebaik mungkin melayan anda!!


SEKIAN,
TERIMA KASIH!
Mulakan membeli dengan BismillahirRahmannirRahim!!!