Pages

28 March 2010

pengalaman BEST ketika mengandung..!

salam.....jums senyum byk222 hari ni...n jangan lupe sertakan niat ikut sunnah..(dpt pahala FREE! disamping hati yang gumbira)

Sekadar hiasan

i just wanna share some wonderful...unpredictable situations in the months of pregnancy! well..alhamdulillah i guess the good values are still there in each and everyone of us...its just that people dont dare to show off or either the pleads of syaitan makes the good inner part just seems like its not there...

one incident which i can still remember was when hubby and i went to a 'pasar malam' somewhere in selayang....we wanted to buy a 'murtabak' which cost rm2 each and the promotion is that 3 makes rm5...as we only wanted to buy one piece and another sister (who happened to be just beside us) wanted to buy 2 pieces, we decided to share...but as quick as a lightning...she just gave rm5 to the shop owner and refused to take our money saying that its 'rezeki anak dalam perut'....i was so touched....to whoever you are my ukhti.....jazakillahu khairan katheera...may Allah let us meet again one day if its not this world...in the hereafter insyaAllah...


Sekadar hiasan

another incident happened at pasar borong selangor...where i tried to find 'keledek' merah to make 'mee udang'.......and as i only took one medium size 'keledek'....the owner told me to take it for free...ahamdulillah...once again....rezeki Allah yang tak disangka-sangka....

"...Barangsiapa bertaqwa kepada Allah, nescaya Dia akan membukakan jalan keluar baginya dan Dia memberikannya rezeki dari arah yang tidak disangka-sangka..."[65:2-3]

emmm....i am not sure of my crave towards durian is due to pregnancy or is it me myself a durian fanatic...so there was this one time...i was searching for CIMB bank near taman sri serdang but found a durian selling hut instead....it was almost 5pm and there was only a balance of 15-20 medium size durians left...some of which have been cut opened and some have been over-riped...i just couldnt stand not eating this durian (nafsu-nafsu!) and that i parked my car and went towards the stall....one lady bought like 2 plastic bags full of durian....like 9 pieces....and just before i arrived, a couple of makcik and pakcik came to look at the durians...i thought to myself...if it was just not rezeki for the day, it would be just fine...so i just stood there...shutting my mouth up....waiting for the couple to finish choosing their durian.....but somehow...the pakcik told the shop owner to divide the good durians between both of us....i said "its ok pakcik"...but he said..."tak pe...awak mengandung tu"...i smiled and said to myself..alhamdulillah...dapat jugak merasa durian before delivering....the durian should be sold 3 pieces for rm10 but once he divided the durians....i got 5 pieces for my portion.....mix of over riped durian and still OK durian...and i got to cook serawa/kuah durian (over-ripe and hardened)...eat with pulut..or bread sometimes...and a tupperware of durians which I stored inside the freezer to be eaten once in while....emmm.... :) thank you Allah...


Sekadar hiasan

there was another time where i was holding so many things at Jusco and had to queue up at the cashier counter just to pay for 2 pieces of paper...a lady asked me.."tak ambil trolley ke...kesian awak bawak banyak barang..bawak perut lagi"...and i said and smiles at her..."its OK.."...and then...she went and took for me basket asking me to put all the things in the basket...i was touched again....saying to myself.....semoga Allah sentiasa memberi balasan yang setimpal dengan keprihatinan akak.....


Sekadar hiasan

banyak lagi unexpected incidents happened during this 9 months of pregnancy...which i cannot recall at this moment....

kadang-kadang kita tak sangka kan...benda yang kecik can make a big impact in someones life....kalau la orang-orang yang i mentioned kat atas nie Allah destined for them to read this writng one day...from deep down in my heart.....jazakumullahu khairan katheera....may Allah gives thousands of good returns to all of you.....as for a lesson for me and you.....we should always find oppurtunities to touch peoples' heart at any time and place and believe that Allah is the only Rezeki giver.....

"Allah melapangkan rezeki bagi siapa yang Dia kehendaki dan membatasi (bagi siapa yang Dia kehendaki)..." [13:26]

Allahua'lam... :)

24 March 2010

apa nilainya BENDA itu....

assalamualaikum warakmatullahi wabarakatuh kepada saudara saudariku dari mana jua anda berada...

sudah lama agaknya tangan ini tidak mengerah otak untuk mencatat sesuatu di ruang siber ini..rase kelu pula.

namun, selagi diri ini masih lagi memegang ni'mat Ilahi..selagi itulah kiranya perlu ruang ini diisi dengan sesuatu yang dapat dimanfaatkan semua terutamanya diri ini yang sentiasa memerlukan peringatan demi peringatan untuk terus tetap di jalan-Nya...insyaAllah...

APA ERTINYA TIDAK MENCUKUPI?

tatkala aku membuat keputusan menuntut semula, ada juga kerisauan-kerisauan yang sentiasa terlintas di sanubari. Cukupkah perbelanjaanku sehingga aku berjaya meraih segulung ijazah nanti? dapatkah aku hanya bergantung kepada suami ditambah lagi tiada lagi biasiswa yang menaja diri ini...?..emm...namun, dengan berbekalkan kepercayaan bahawa rezeki di Bumi adalah milik Yang Haqiqi....alhamdulillah walaupun ada juga kekurangan di sana sini..namun apa yang dapat kami katakan di sini...terima kasih Allah dengan pemberian tenangnya rasa hati..dan terima kasih kerana mencukupkan kehidupan di dunia ini sehinggakan kami dapat pula memberi...

suatu ketika dahulu, di kaca tv disiarkan bahawa hafiz dan hafizah akan memperoleh elaun bulanan...aku termangu dan terikir sendiri...adakah BENDA itu yang patut diberi..emmm...Allahua'lam....namun...aku sedikit kecewa ditambah pula kerisauan di hati...kalau-kalau kekasih-kekasih Allah itu berubah hati...bukan kerana Yang Empunya langit dan bumi tetapi kerana ingin mendapatkan BENDA itu yang pada aku tiada ertinya nanti...aku takut.....semoga Allah sentiasa memelihara hati-hati mereka ini..

1. tiara VS honda city...dahulunya...honda city ibuku menjadi pengangkutan rasmi...namun, setelah adikku mula bekerja, lebih elok kiranya kereta itu digunakan olehnya..lebih-lebih lagi aku dan suami boleh berkongsi mYvi dan untukku berulang alik ke kampus...adanya kereta tiara ayah yang alhamdulillah masih lagi mampu bergerak sendiri..walaupun ada kalanya terminal bateri terpaksa diketuk beberapa kali untuk berfungsi...ada ketikanya juga tingkap terpaksa ditutup dengan tangan sendiri..ada juga ketika wiper gagal berfungsi semasa hujan lebat datang bertubi-tubi...namun....seikhlas-ikhlasnya aku katakan...rasa senangnya hati setiap kali berdamping dengan tiara yang bukan ferrari ini.....dalam era dini yang penuh dengan jenayah yang tidak henti-henti...aku sudah tidak perlu banyak risau takut sport rim dicuri...tidak juga risau kalau kereta lupa untuk dikunci...tidak juga risau parking di sana-sini...berbeza semasa aku bersama si honda city...aku terfikir...macam mana la kalau kereta skyline dengan warna yang menarik hati yang aku miliki....ish...mesti nak parking untuk ke mana-mana pun penuh dengan kerisauan di hati...makan pun tak kenyang jadinya...jadi pada hubby yang disayangi....tak usahlah risaukan kiranya tiara itu kupandu sendiri...steering berat tak pernah menjadi masalah adinda....namun...kesenangan hati lebih menjadi keutamaan hati ini...SKYLINE vs TIARA...BANYAK RISAU vs KETENANGAN HATI...

2. baju DAN baju lagi....suatu ketika dahulu juga....shopping baju sentiasa menjadi rutin bulanan..pantang ada "sale"...walaupun almari sudah pun seperti nak termuntah dengan segala isi...selagi poket masih lagi berisi...selagi itulah tangan menghulurkan duit untuk ke tempat yang padaku tak ubah seperti daun yang lambat laun akan kuning kekeringan suatu hari nanti..namun...alhamdulillah...terima kasih Ya Allah dengan sedikit sebanyak kesedaran yang Engkau beri...walaupun lumrah seorang perempuan masih lagi suka dengan baju yang beraneka warna dan corak, fesyen terkini..aku telah mampu menggunakan sedikit sebanyak akal yang dianugerahi.."perlukah aku memiliki baju ni?...emm...tak payah kot..harga pun tak best"..."nape nak kena beli beg lagi...yang dah ade tu bole guna lagi..."...aku fikir...kalaulah banyaknya duit di poket ini...sudah tentu nafsu mengusai diri...shopping tiap-tiap kali...menghabiskan duit amanah Ilahi di tempat-tempat yang tidak mampu memberi jaminan di kemudian hari...alhamdulillah...persoalan adakah cukup pakaian untuk diri ini....sudah mampu terjawab dengan senang hati...(malah berlebih-lebihan lagi)...

teringat cerita Mus'ab yang pada satu ketikanya seorang jutawan...sanggup menggadaikan segala isi dunia demi Islam..hinggakan waktu meninggalnya kekasih Allah ini...kain kafan pun tidak cukup untuk membalut diri...semoga Allah sentiasa memberi rahmatNya yang tidak putus-putus dengan pengorbanan ini...

3. MAKAN...orang Malaysia atau melayu khasnya...tidak dapat dipisahkan dengan makan...ia menjadi satu perkara sinonim dengan apa-apa keraian...mungkin juga betul..mungkin juga ada baiknya...namun....sekiranya diperhatikan dari ketidakseimbangan ekologi yang berlaku sekarang...bukan kah datangnya dari nafsu makan manusia yang semakin tidak dapat dikawal....ayam-ayam perlu diternak dengan rakusnya...dipenjara dan disuntik bertubi-tubi..lembu juga dikerah untuk mengeluarkan susu....tangisan anaknya yang kelaparan dibiarkan berkumandang...demi susu yang tak pernah cukup-cukup untuk manusia yang kononnya khalifah alam...buah-buahan dipokok dipetik sebelum sempat haiwan lain menjamah walaupun beberapa tangkai....manusia risau pendapatan berkurangan....padahal banyak sangat makanan yang asyik di buang setiap hari kerana berlebih-lebihan...manusia lupa dengan rezeki..Allah yang berikan...teringat ada ketikanya Rasulullah meletakkan batu-batuan di pinggang kerana menanggung kelaparan...kita mengaku...dengan Rasul kita beriman...kita bersaksi bahawa Muhammad bin Abdullah itu pembawa suruhan...namun...sayangnya...kita abaikan segala tuntutan...banyak garis panduan yang disertakan dalam Islam...

Sabda Nabi s.a.w. "Kita, kaum muslimin, adalah satu kaum yang tidak akan makan sehingga kita merasa lapar dan apabila kita makan tidak sampai kekenyangan"

Dalam sabdanya yang lain "Yang paling saya takuti di antara hal-hal yang saya takuti atas ummatku ialah besarnya perut, gendut kerana banyak makan, terus menerus tidur, kegemaran tidur yang melampaui batas, malas-malasan dan lemahnya keyakinan, tidak mempunyai pendirian yang tegas dan mantap."

"Tiada seorang anak adam pun yang memenuhi sesuatu wadah yang lebih buruk daripada perut. Cukuplah anak adam itu makan beberapa suap saja yang dapat mendirikan tulang belakangnya. Oleh sebab itu, apabila perut itu mesti diisi, cukuplah sepertiga untuk makanannya, sepertiga untuk minumnya dan sepertiga untuk pernafasannya" Riwayat Imam Ahmad, Tirmidzi, Nasa'i, Ibnu Majah.

Dari Abu Hurairah r.a., katanya: "Rasulullah s.a.w. bersabda: Makanan untuk 2 orang itu mencukup 3 orang sedang makanan untuk 3 orang itu dapat mencukupi 4 orang" (Muttafaq alaih)

Oh...berbalik semula kepada diriku ini...papa selalu marah sebab kadang-kadang masak terbanyak...tapi ada kalanya...aku cuma menghabiskan apa yang ada di peti sejuk...dan saki baki setiap masakan adalah makanan siang hari ku....alhamdulillah tak pernah kurang rezeki kami di situ....terima kasih Ya Allah dengan rezeki kami yang tidak pernah kami rasakan kurang ini...

mungkin banyak lagi contoh-contoh yang mempunyai signifikasi...namun...cukuplah setakat ini untuk muhasabah diri....

TAKUT UNTUK MEMILIKI BENDA ITU

tidak hairanlah mengapa sahabat baginda 'Abdullah bin Mas'ud...pada pemerintahan khalifah Uthman...kata Uthman, " Adakah perlu saya keuluarkan perintah agar peruntukan untuk kamu yang kamu enggan ambil sejak beberapa tahun diserahkan kepadamu?!". Jawab Abdullah, "Saya tidak perlukan". Kata Uthman lagi, "Ia boleh diberikan kepada anak-anak perempuanmu selepas pemergianmu". Abdullah membalas, "Adakah kamu bimbang mereka akan menjadi miskin? Sesungguhnya saya telah memerintahkan mereka agar membaca surah al-Waqiah setiap malam. Lantaran saya mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda: "Sesiapa yang embaca surah al-waqiah setiap malam, dia tidak akan ditimpa kefakiran selama-lamanya"".

begitu juga dengan sahabat baginda Sa'id bin 'Amir al-Jumahiy seorang gabenor di Hims, ketika pemerintahan Umar...nama gabenor ini tersenarai sebagai salah seorang fakir...dan apabila diketahui Umar, maka basahlah janggut Umar dengan tangisan dan dibekalkan uncang yang berisi 1000 dinar untuk dibawa kepada Sa'id..namun, apabila Sa'id membuka uncang tersebut, dia mengucapkan 'Innalillahi wa inna ilahi raji'un'...sehingga isterinya bertanya, "Adakah Amirul Mukminin meninggal dunia?"..jawab Sa'id "Lebih mendukacitakan dari itu".. "Adakah orang Islam tewas dalam perang?", tanye isterinya lagi. "Lebih dasyat lagi...", tegas Sa'id. "Apa bencana yang lebih dasyat dari itu?"...isterinya sudah kebingungan. "Dunia sudah masuk ke dalam kehidupan saya bagi merosakkan akhirat saya. Dugaan dan bencana telah berlaku dalam rumah saya. Adakah kamubole membantu saya?"..tanya Sa'id. Sa'id akhirnya menyuruh isterinya memasukkan wang dinar tersebut kepada beberapa uncang untuk diagih-agihkan kepada fakir miskin.

walaupun kehidupanku sekarang kurasakan masih lagi mewah...namun takut yang dirasakan oleh para sahabat sedikit sebanyak telah dapatku rasai...takutnya mendapat harta yang banyak...risau hati terpaut pada benda duniawi..risau hati dilekakan oleh benda yang tidak dapat mendatangkan manfaat di akhirat yang tiada lagi jalan untuk kembali...

aku sedih melihat pelajar-pelajar yang meraih kejayaan akademik mahupun realiti tv...apabila benda pertama yang keluar dari hati mereka adalah..."supaya berjaya ke peringkat universiti dan dapat memberi wang kepada ibu bapa yang telah banyak berkorban selama ini.."...WANG sebagai balasan? ...emm...itukah yang diinginkan ibu-ibu, bapa-bapa suatu hari nanti...fikir-fikirkan lah...

"Ketahuilah sesungguhnya kehidupan dunia ini hanyalah permainan dan sendagurauan, perhiasan dan saling berbangga di antara kamu serta berlumba dlan kekayaan dan anak keturunan, seperti hujan yang tanam-tanamannya mengagumkan para petani; kemudian tanaman tersebut menjadi kering dan kemudian menjadii hancur. Dan di akhirat ada azab yang keras dan ampunan dari Allah serta keredhaan-Nya. Dan kehidupan dunia tidak lain hanyalah kesenangan yang palsu.
Berlumba-lumbalah kamu untuk mendapatkan ampunan dari Tuhanmu dan syurga yang luasnya seluas langit dan bumi, yang disediakan bagi orang-orang yang beriman kepda Allah dan rasul-rasulNya. Itulah karunia Allah yang diberikan kepada sesiapa yang dkehendaki dan Allah mempunyai karunia yang besar.
Setiap bencana yang menimpa di Bumi dan menimpa dirimu sendiri. semuanya telah tertulis di dalam Kitab sebelum Kami mewujudkannya. Sungguh yang demikian itu mudah bagi Allah.
Agar kamu tidak bersedih hati terhadap apa yang luput terhadap kamu, dan tidak pula terlalu gembira terhadap apa yang diberikan-Nya kepadamu. Dan Allah tidak menyukai setiap orang yang sombong dan membanggakan diri. " [57:20-23]

Allahua'lam...................semoga kita sentiasa dipimpin Allah ke jalan yang diredhaiNya...sehingga ke saat akhir kita berada di dunia....

15 March 2010

mEncAri EMAS di SeLut Lumpur....

bismillahirrahmanirrahim...

alhamdulillah..sekali lagi Allah masih lagi memberi pinjaman kurniaNya tangan ini untuk menekan di papan kekunci dan mata ini untuk melihat ke monitor komputer...terima kasih Ya Allah...

setiap kali diri ini membaca melintas dengan kalimah-Mu yang agung ini Ya Allah...hati umpama bergegar seketika...

"...Apabila dibacakan ayat-ayat Allah Yang Maha Pengasih kepada mereka, maka mereka tunduk sujud dan menangis." [19:58]

Ya Tuhanku...layakkah hambaMu yang hina ini seangkatan dengan mereka yang engkau selalu sebut-sebutkan...astaghfirullah...

"...mereka sentiasa menerima nikmat dan rahmat dari Tuhan mereka. Sesungguhnya mereka sebelum itu adalah orang-orang yang berbuat baik; mereka sedikit sekali tidur pada waktu malam; dan pada akhir malam mereka memohon ampunan..." [51:16-18]

pabila diri ini dibandingkan dengan mereka yang selalu engkau sebut-sebutkan Ya Allah...sungguh hina rasanya...terasa diri ini jauh dari puncak menara...masih lagi terkial-kial menaiki anak-anak tangga yang ada ketikanya...kaki ini tergelincir buat beberapa kalinya....Ya Allah...tabahkan diri ini untuk tidak berputus asa, berhempas pulas untuk ke puncak menara itu..walau apa yang datang menduga...

Para pembaca yang dikasihi-Nya sekalian..

dengan kesibukan hal dunia yang kunjung tiba...ramai yang terleka...ramai juga yang kesal semakin sedikitnya waktu diluang bersama si-Dia...ramai juga yang hanya teringat kepada-Nya pabila dugaan datang tiba-tiba...

namun...hakikatnya mengisi ruang-ruang masa dengan ibadah tidak pernah terbatas dengan apa jua hal alam fana ini..

"..orang-orang yang menyebut nama Allah semasa mereka berdiri dan duduk dan semasa mereka berbaring mengiring dan mereka pula memikirkan tentang kejadian langit dan bumi..." [3:191]

hanya sekadar idea dan cadangan...kepada pembaca budiman...terutama sekali kepada diri ini juga....untuk kita mengingati Maha Pencipta amat senang sekiranya akal kita gunakan untuk mencari setiap kekosongan masa dengan sesuatu yang mendekatkan diri dengan Yang Maha Kuasa...sungguh kita tidak tahu pada saat yang mana roh bakal berpisah dengan jasadnya...

beberapa idea yang dapat difikirkan oleh minda yang terbatas ini....antara cara memaksimakan ruang waktu adalah...

(1) ketika perjalanan....
dengan ciptaan-ciptaan kenderaan yang memendekkan lagi jurang tempat juga penjimatan masa bermuasafir, timbul satu situasi di mana masa banyak dihabiskan di dalam kenderaan....waktu ke tempat kerja, waktu balik dari kerja....perjalanan balik ke kampung...perjalanan meredah benua....kuala lumpur ke london....brunei ke america....semuanya bermain dengan persoalan masa...alangkah baiknya...sekiranya mathurat sentiasa di poket seluar mahupun beg tangan...alquran sebagai peneman untuk tadabbur dan hafazan mahupun bacaan....ipod dan mp3 player diisikan dengan ayat-ayat quran...mahupun kuliah-kuliah yang telah pun di download sebagai persediaan perjalanan...


Sekadar hiasan

begitu juga movie player yang dapat menayangkan jejak rasul...?..serta video-video sejarah rasul dan peperangan umat Islam..apa sahaja...segalanya akan dumudahkan sekiranya ada kemahuan...

Sekadar hiasan

(2) menunggu...
banyak kali situasi kita terpaksa menunggu bukan...ada ketika menunggu sang suami pulang dari pejabat...ada juga ketika menunggu tetamu yang berjanj untuk mengunjung...ada juga ketika menunggu sahabat yang di tempat yang dijanjikan....janji meeting pukul 2 tapi bos pula datang jam 3...sejam kemudian..ada pula menunggu bas tak kunjung tiba..siapa nak salahkan..ada pula menunggu klien yang entah ke mana kesesatan....jangan marah...dan masa itu jangan bazirkan....di kala adanya teknologi telefon bimbit yang canggih berharga ribu-ribuan..manfaatkanlah untuk pengisian ayat-ayat al-quran...selak-selak sambil lancarkan bacaan atau hafazan...buku atau majalah ilmuan juga jangan lupa untuk sentiasa berada di sampingan....banyak sangat buku-buku di pasaran yang bersaiz poket atau tapak tangan....


Sekadar hiasan

(3) memasak...
bagi ibu-ibu...isteri-isteri yang sentiasa berada di dapur untuk penyediaan hidangan.....jangan sedih dengan tanggungjawab itu yang memendekkan waktu bersama Tuhan....tanggungjawab itu sudah pun dibayar dengan pahala dari Yang Maha Esa....namun...sama juga dengan situasi-situasi di atas yang telah disebutkan...boleh sahaja kiranya radio di letak di ruang dapur...sambil memotong bawang...sambil mendengar IKIM.fm...sambil menumis tomyam dan menggoreng cucur udang...ada juga pengisian yang dapat dimanfaatkan....zikir-zikir juga boleh didendangkan sambil-sambilan....insyaAllah dapat menjadi satu lagi bahan dalam hidangan :)


Sekadar hiasan

apa yang disenaraikan banyak lagi yang boleh ditokok tambahkan....di setiap ketika dan keadaan...ada sahaja masa yang boleh dimanfaatkan insyaAllah...di mana ada kemahuan...di situ insyaAllah...Allah berikan jalan....

"Demi masa...sesuungguhnya manusia dalam kerugian..." [103:1-2]

"Dan mereka berkata, tiadalah hidup yang lain selain hidup kita di dunia ini. Kita mati dan kita hidup dan tiadalah yang membinasakan kita melainkan edaran zaman. Padahal mereka tidak mempunyai sebarang pengetahuan tentang hal itu; mereka hanyalah menurut sangkaan semata-mata" [45:24]

Allahua'lam...

apa yang baik datangnya dari Allah dan apa yang buruk itu datang dari diri saya sendiri...

JOMs lah kita berebut mencari emas di selut lumpur!!! gali gali gali gali gali lagi....!!!


Sekadar hiasan

08 March 2010

MaKanAn tErBaiK BabY!

MasyaAllah...
sekali lagi ketakzubanku terhadap suatu penciptaan hasil yang Maha Pencipta...Dia adalah Tuhan sekalian alam yang mencipta dan mematikan...

SUSU IBU

saya pasti ramai yang sudah mengetahui tentang khasiat unggul susu yang keluarnya dari seorang ibu....namun, secara saitifiknya saya tidak pernah menyangka betapa dasyatnya ciptaan Tuhanku ini..



Sekadar hiasan

KOMPOSISI SUSU IBU

perkara pertama adalah ketakzuban saya mengenai peringkat pengeluaran komponen yang keluar dari payudara ibu setelah kelahiran cahaya matanya..


Komposisi susu ibu

cuba anda teliti pada komposisi susu ibu ini...subhanallah...setiap satunya Allah jadikan berlainan komposisi...dan berpadanan dengan keperluan bayi itu sendiri..

kajian sains juga telah membuktikan walaupun susu formula dimanufaktur menyerupai susu ibu, namun tidak dapat (dan saya fikir tidak akan dapat) menandingi kehebatan susu ibu itu sendiri.. menurut kajian, susu formula masih lagi gagal untuk menyatukan beberapa elemen yang terkandung dalam susu ibu termasuklah beberape jenis antibodi yang dapat menghindar bayi dari jangkitan pelbagai jenis penyakit... [http://en.wikipedia.org/wiki/Breast_milk]



KIRI: Foremilk; KANAN: Hindmilk

ANATOMI PAYUDARA IBU

1. Setelah menghadiri kursus susu ibu di susuibu.com, barulah saya mengetahui terdapat sekurang-kurangnya 7 saluran yang keluar dari payudara seorang ibu untuk penyusuan bayi..subhanAllah...

2. Areola ibu juga akan berubah warna dan kerana apa ya?..dikatakan bahawa perbezaan warna tersebut dapat membuatkan bayi yang baru lahir MENGESAN sumber makanannya untuk meneruskan kehidupan di luar dunia kegelapan iaitu alam rahim...penciptaaNya yang manakah masih kita ragukan....

PENYUSUAN DI DALAM BUKU MANUAL

buku manual ini telah diturunkan melebihi 100o tahun dan saya kira dalam era sains dan teknologi ini, penemuan demi penemuan telah membuktikan kebenaran yang terkandung didalamnya dan tidak lain tidak bukan, manual ini diturunkan untuk manusia yang diamanahkan sebagaikan khalifah un
tuk memakmurkan Bumi di dunia sementara ini...tidak lain ialah Al-Quran....


Sekadar hiasan

beberapa ayat yang berkait rapat dengan penyusuan susu ibu..

"Dan ibu-ibu hendaklah menyusukan anak-anak mereka selama dua tahun genap iaitu bagi orang yang hendak menyempurnakan penyusuan itu dan kewajipan bapa pula ialah memberi makan dan pakaian kepada ibu itu menurut cara yang sepatutnya. Tidaklah diberatkan seseorang melainkan menurut kemampuannya. Janganlah menjadikan seseorang ibu itu menderita kerana anaknya dan (jangan juga menjadikan) seseorang bapa itu menderita kerana anaknya dan waris juga menanggung kewajipan yang tersebut (jika si bapa tiada). Kemudian jika keduanya (suami isteri) mahu menghentikan penyusuan itu dengan persetujuan (yang telah dicapai oleh) mereka sesudah berunding, maka mereka berdua tidaklah salah (melakukannya). Dan jika kamu hendak beri anak-anak kamu menyusu kepada orang lain, maka tidak ada salahnya bagi kamu apabila kamu serahkan (upah) yang kamu mahu beri itu dengan cara yang patut dan bertakwalah kamu kepada Allah, serta ketahuilah, sesungguhnya Allah sentiasa melihat akan apa jua yang kamu lakukan." (2:233)

"Dan Kami wajibkan manusia berbuat baik kepada kedua ibu bapanya; ibunya telah mengandungnya dengan menanggung susah payah dan telah melahirkannya dengan menanggung susah payah. Sedang tempoh mengandungnya berserta dengan tempoh menceraikan susunya ialah dalam masa tiga puluh bulan. Setelah dia besar sampai ke peringkat dewasa yang sempurna kekuatannya dan sampai ke peringkat umur empat puluh tahun, berdoalah dia dengan berkata: Wahai Tuhanku, ilhamkanlah daku supaya tetap bersyukur akan nikmatmu yang engkau kurniakan kepadaku dan kepada ibu bapaku dan supaya aku tetap mengerjakan amal soleh yang Engkau redai; dan jadikanlah sifat-sifat kebaikan meresap masuk ke dalam jiwa zuriat keturunanku. Sesungguhnya aku bertaubat kepadamu dan sesungguhnya aku dari orang-orang Islam (yang tunduk patuh kepadamu)." (46:15)

"Dan Kami wajibkan manusia berbuat baik kepada kedua ibu bapanya; ibunya telah mengandungnya dengan menanggung kelemahan demi kelemahan (dari awal mengandung hingga akhir menyusunya) dan tempoh menceraikan susunya ialah dalam masa dua tahun; (dengan yang demikian) bersyukurlah kepadaKu dan kepada kedua ibubapamu; dan (ingatlah), kepada Akulah jua tempat kembali (untuk menerima balasan)." (31:14)

..so mommies, mommies to be, daddies, daddies to be out there..janganlah kita mengubah sunnatullah yang telah ditetapkan oleh Maha Pencipta untuk hamba-hambaNya..

Breastmilk is THE BEST FOOD EVER FOR BABIES! makanan baby! minuman baby! ubat baby! everything! :)

before ending up, special thanks to Kemar yang willing to share her experience of breastfeeding...Laila Syifaa' has just turned 2 months...nak tengok tak storage Kemar...???! hehe..





Kemar cakap..inilah hasil titik peluhnya selama 2 bulan berpantang!...ade 3 storage bins dalam fridge kemar yang full of breastmilk!!!!!....semoga menjadi inspirasi kepada semua :)

Hebatnya kuasa TUHAN kita!!!!! :)

07 March 2010

Tudung AKEL For Sale!

--Please refer HERE for updates--







Salam...ade gud news! hehe
Tudung Akel ni macam best imported from Turki.. :)
size 48"
RM12 (excluding postal charges)











anyone interested, please state your

-NAME
-ADDRESS
-COLOUR yang mane yang nak

to buzzy8184@yahoo.com
pembayaran boleh dibuat online melalui
CIMB Account : 14040002078201

sebarang kemusykilan bole email banyak-banyak pun ok! :)

03 March 2010

ghibah

Assalamualaikum WBT.

alhamdulillah dengan kurniaan dan kudratNya saya diizinkan untuk menulis di entry kali ini bertajuk "Ghibah".

di sini ingin saya kongsikan ilmu yang cetek ini kepada pembaca yang sudi membaca tentang perihal ghibah.

"Wahai orang-orang yang beriman! Jauhilah kebanyakan dari sangkaan (supaya kamu tidak menyangka sangkaan yang dilarang) kerana sesungguhnya sebahagian dari sangkaan itu adalah dosa dan janganlah kamu mengintip atau mencari-cari kesalahan dan keaiban orang dan janganlah setengah kamu mengumpat setengahnya yang lain. Adakah seseorang dari kamu suka memakan daging saudaranya yang telah mati? (Jika demikian keadaan mengumpat) maka sudah tentu kamu jijik kepadanya. (Oleh itu, patuhilah larangan-larangan yang tersebut) dan bertakwalah kamu kepada Allah; sesungguhnya Allah Penerima taubat, lagi Maha mengasihani." (alHujurat:12)

kalau kita perhatikan ayat di atas, Allah Azzawajal memulakan perintahNya dengan "wahai orang-orang yang beriman.." yang secara langsung bermaksud arahan ini ditujukan kepada hamba-hambaNya yang beriman.



seterusnya jom kita teliti larangan Allah dari ayat ini.

Larangan1:Jauhilah kebanyakan dari sangkaan (supaya kamu tidak menyangka sangkaan yang dilarang) kerana sesungguhnya sebahagian dari sangkaan itu adalah dosa

Larangan2:janganlah kamu mengintip atau mencari-cari kesalahan dan keaiban orang

Larangan3:janganlah setengah kamu mengumpat setengahnya yang lain


dari Larangan1 kita dapati Allah memberitahu kita yang sebahagian dari sangkaan itu adalah dosa.jadi kita dilarang untuk bersangka-sangka dengan saudara-saudara kita.

kemudian disusuli Larangan2 supaya kita tidak mengintip atau mencari-cari kesalahan atau keaiban orang lain.
ayat ini berkatian dengan topik Bila Yang Nyata Dibiar, Yang Tersembunyi Dicari karangan SS Dr Asri.

kemudian diteruskan dengan larangan untuk tidak melakukan ghibah atau mengumpat.
Allah kemudian menerangkan yang perkara mengumpat ini ibarat memakan daging saudara kita sendiri yang sudah mati.
demikian betapa hinanya orang yang mengumpat.

jika kita amati larangan Allah di sini, mengapa disusun begitu?mengapa dari sangkaan>mencari kesalahan>mengumpat??mengapa tidak mengumpat>mencari kesalahan>sangkaan?

demikianlah sifat dan natijahnya kejadian Allah yang bergelar manusia ini.dengan adanya sangkaan yang keji akan mengundang ke arah perasaan untuk membuktikan si fulan itu benar-benar begitu atau tidak.kemudian apabila telah terbukti demikian maka perkara terkeji iaitu mengumpat akan berlaku.nauzubillah..

pengalaman saya sendiri pada akhir zaman ini, mengumpat dikatakan separti "biasa la!kawan-kawan..", "siapa yang tak pernah mengumpat?" dan banyak lagi.
hakikatnya mengumpat itu seolah-olah jadi perkara yang normal.

sedarkah kita Allah mengingatkan DI DALAM AL-QURAN?bukan satu ayat,tapi banyak lagi ayat yang mengingatkan kita tentang keburukan yang boleh dibawa oleh lidah.dalam al-hadith pun tidak kurang banyaknya mengingatkan kita tentang perkara ini.

tapi apa kata kita apabila diingatkan?"alaa..kau macam tak pernah mengumpat je!"..
komen saya, ingatlah larangan ini dari dalam Al-Quran.itu saja.



jadi pada pengamatan saya yang jahil ini, ghibah atau mengumpat boleh memecah belahkan ummah yang kita sangat-sangat nak elakkan.

bagaimana ghibah boleh memecah belahkan ummah?

Contoh1: A menceritakan keburukan C kepada B.B mengetahui perangai buruk si A yang kuat mengumpat.jadi si B menjauhkan diri dari A risau dirinya akan menjadi mangsa si A.

Contoh2:A,B dan C berkawan rapat.A dan B pernah mengumpat si C.apabila berlaku konflik antara A dan B, A mula menceritakan keburukan B kepada C.malah membuat pengakuan mereka(A dan B) pernah mengumpat C pada masa dahulu.apakah perasaan C?C dan B mungkin tidak akan rapat lagi...


teringat akan hukum yang mengatakan haram untuk membuka aurat dihadapan non-muslim.dihujjahkan di sini alasannya adalah risau non-muslim tersebut akan mendedahkan aib seorang muslim.
tetapi ada berpendapat non-musllim di sini adalah yang memerangi(berniat jahat dsb) Islam.
jadi dibolehkan jikalau tidak berlaku sebarang darurat antara non-muslim dan muslim tersebut.

jadi apa pandangan anda tentang muslim menjatuhkan aib(mengumpat) seorang muslim yang lain?
nauzubillah..
pada saya seorang muslim yang menjatuhkan aib muslim yang ini lebih jijik dari non-muslim yang tidak memerangi Islam.apakan lagi kalau si pengumpat ini bersikap baik apabila berhadapan dengan orang yang diumpatnya!
pada saya orang ini boleh digolongkan dalam golongan munafik(salah satu sifat orang munafik itu ialah berpura-pura).sungguh jijik!semoga Allah jauhkan kita dari sifat jijik ini.


Allah mengakhiri ayat 12 surah ke-49 dalam AL-Quran ini dengan kata-kata yang menyejukkan; Allah itu Maha Penerima Taubat dan Maha Mengasihani.
dari ayat di atas, selepas Allah menerangkan laranganNya,Allah menyuruh kita bertaqwa kepadaNya.
suka saya ingatkan kepada diri saya sendiri dan para pembaca, kembalilah ke jalan Allah.tinggalkan sikap keji lagi munafik ini.sabarlah hadapi ujianNya.ingatlah Allah Maha Penerima Taubat dan Maha Pengasihani.
selagi matahari belum terbit dari barat, selagi nyawa belum sampai dikerongkong, pintu taubat masih terbuka luas.



jom elakkan mengumpat dan jadi orang-orang yang sabar!
Innallaha ma'as Sobiriin!sesungguhnya Allah bersama orang-orang yang sabar!

wallahu'alam.