Pages

Daisypath Anniversary tickers

28 May 2010

doa sebelum makan

assalamualaikum WBT.

dari hari ke hari saya cuba memperbaiki diri untuk mengikut ajaran Islam -Quran dan Sunnah.

suatu hari, saya terfikir kenapa setiap kali saya makan, dengan selambe je baca "Bismillah" dan terus makan.
kenapa saya tidak membaca doa makan -"Allahumma bariklana fima rozaktana wa qina 'azabannar"(Ya Allah, berilah keberkatan kepada kami atas rezeki yang telah Engkau kurniakan kepada kami dan peliharakanlah kami dari azab neraka)- yang pernah saya pelajari dulu?
jadi tanpa berlengah saya cuba biasakan diri untuk baca doa ini setiap kali sebelum makan dan minum.


Nasi Lemak Kerang; sarapan favourite yang tempoh tendernya bakal berakhir pada 31May ini.

Alhamdulillah beberapa hari lepas saya memulakan nekad ini, saya terjumpa artikel di sini.
Subhanallah rupanya baru saya tau doa makan yang kita belajar semenjak zaman kanak-kanak ni rupanya berasal dari hadith lemah.

dipetik dari buku 25 Hadith Dha’if dan Maudhu’(Ibrahim Mohamad Raja), diajar Nabi SAW oleh hadith atTirmidzi dan Ibn Majah;
"Allahumma bariklana fihi wa ath 'imna khairan minhu"(Ya Allah, berilah keberkatan kepada kami pada makanan ini dan kurniakanlah kepada kami makanan yang lebih baik daripadanya.)
dari riwayat Ibn Majah, perkataan "wa ath 'imna" digantikan dengan "warzuqna"(..dan rezekikan kami..)
-kemudian bacalah "Bismillah"

walaubagaimanapun, memadai dengan "Bismillah" saja.
diriwayatkan oleh Malik, Ahmad, AI-Bukhari, Muslim, Abu Daud, An-Nasai, At- Tirmizi, Ibnu Majah, Ad-Darimi, Ibnu Hibban iaitu, maksudnya:
"Sebutlah nama Allah (apabila memulai makan) dan makanlah dengan tangan kanan kamu."

jadi, apa pandangan pembaca?
pada saya, sudah pastilah tidak cukup dengan apa yang kita pelajari semenjak dibangku sekolah lagi.kita perlu untuk meneruskan kajian, untuk mempastikan kesahihan atau sejauh mana kebenaran ilmu yang kita tuntut dan amalkan selama ini.

sebagai contoh yang lain, yang sudah jadi TERLALU biasa dalam masyarakat Malaysia ni -imam yang mengeraskan suara ketika zikir dan doa selepas solat.
perkara ini pernah disentuh oleh banyak pihak termasuk imam kita yang agung yang konon-kononnya kita mengikut mazhabnya; al-Imam Abi Abdullah Muhammad bin Idris asSyafi'i.
insyaAllah kalau ada kesempatan, saya akan kongsikan apa ulasan Imam asSyafi'i mengenai perkara di atas.

sebagai kesimpulan untuk entry kali ini, saya mengajak diri saya dan saudara muslim saya untuk mengamalkan doa makan dan bacaan "Bismillah" sebagai adab sebelum makan.
pada saya sebaiknya kita kuatkan suara ketika membacanya bersesuaian dengan waktu ketikanya sebagai usaha dakwah kita insyaAllah.

wallahu'alam.

5 comments:

jackapron said...

Subhanallah...

anw4r said...

jom amalkan dan ajarkan kepada isteri anak2 kita..ajar izz b aca doa makan..=P

Unknown said...

I miss that nasi lemak

Bacaan Sholat Lengkap said...

Terima kasih. Postingnya sangat bermanfaat. http://goo.gl/iC1tPz

Bacaan Sholat Lengkap said...

Terima kasih. Postingnya sangat bermanfaat. http://goo.gl/iC1tPz