Pages

Daisypath Anniversary tickers

05 May 2010

Qada' dan Qadar

assalamualaikum WBT.

di entry kali ini saya nak mengajak tuan/puan, rakan taulan, sahabat handai, abang-abang, kakak-kakak semua berfikir sejenak tentang takdir, qada' dan qadar Allah.

kita sebagai umat Islam wajiblah beriman dengan qada' dan qadar Allah seperti mana yang kita fahami dari hadith riwayat Imam Muslim,

"..Dia bertanya: Terangkan kepadaku tentang lman. Baginda bersabda: (lman itu ialah) bahawa engkau percaya kepada Allah, para MalaikatNya, kitab-kitabNya, para RasulNya, hari Qiamat dan bahawa engkau percaya kepada Qadar baik dan buruk. Lelaki itu berkata: Benarlah engkau.."

hadith penuh boleh rujuk di sini.

di sini saya tak perlu untuk terangkan maksud qada' dan qadar kerana saya yakin sebagai Muslim, kita mesti dah tahu akan pengertian perkataan ini.walaubagaimanapun, anda boleh melayarinya di sini.

memang, ketentuan Allah memang dah tertulis sebelum wujudnya kita, bahkan sebelum Adam AS diciptakan lagi.
firman Allah,

"Setiap bencana yang menimpa di bumi dan yang menimpa dirimu sendiri, semuanya telah tertulis dalam Kitab(Lauh Mahfuz) sebelum Kami mewujudkannya.Sungguh, yang demikian itu mudah bagi Allah."(Al-Hadid,57:22)



jadi kalau mengikut logika akal kita, bagaimana perkara yang belum kita lakukan tetapi sudah diTETAPkan oleh Allah sejak azali lagi?

ini adalah salah satu point yang tidak diterima oleh golongan atheist.na'uzubillah.

tapi tahukah anda kalau kita menggunakan akal yang diberikan kita bakal menemui jawapan dari segi logik?

jom fikir backward jap.

cuba kita lihat dibaju kita.

dari apa ia dijadikan?dari benang.benang daripada kapas.
kapas-kapas yang dijadikan benang untuk membuat baju anda diambil daripada pokok kapas A.bukan pokok kapas B, bukan pokok kapas C atau D.

pokok kapas A ditumbuhkan di satu kawasan tanah A.bukan kawasan tanah B, bukan kawasan tanah C atau D.

tanah A dibajai oleh baja A.bukan baja B, bukan baja C atau D.sungguhpun jenis baja yang sama, tapi tetap daripada molekul, atom yang berlainan.

tanah A juga dikumpulkan di kawasan itu sejak azali lagi.
kejadian tanah A dijadikan dengan kumpulan-kumpulan zarah A, bukan kumpulan zarah B, bukan kumpulan zarah C atau D.

mengikut teori bigbang, atom-atom zarah ini berasal dari satu titik tenaga sifar(?) atau Zero Point Energy(ZPE)*.

jadi daripada ZPE tadi, memang telah ditetapkan untuk mengeluarkan atom A untuk membentuk kumpulan zarah A di kawasan A lalu menumbuhkan pokok kapas A dengan baja A sebelum dipetik kapas-kapas A untuk dijadikan baju anda.

backward seterusnya masih tidak terjangkau oleh pemikiran kita mahupun teknologi dan mungkin tidak akan terjangkau buat selama-lamanya.wallahu'alam.
jadi tidak mustahil sebelum bumi ini belum terbentuk, Allah sudah menetapkan segala-galanya.

cuba bayangkan ditengah-tengah proses baju A dijadikan, baja B digunakan.maka yang akan terbentuk bukanlah baju A yang kita sedang pakai.


lagi satu contoh yang dialami saya sendiri.
saya parking di bawah satu pokok ni.lepas sehari, baru saya tahu yang bawah pokok ini adalah jamban kepada burung-burung di atasnya.

apa yang saya fikirkan, semenjak benih pokok ini mula mencambah, memang sudah ditakdirkan oleh Allah untuk bercambah di situ, untuk dijadikan tempat bertenggek burung-burung seterusnya bahagian bawahnya dijadikan jamban kepada burung-burung itu.
i.e dari sebelum kewujudan pokok itu lagi, memang kereta saya sudah ditakdirkan untuk menjadi jamban kepada burung-burung yang bertenggek pada hari yang ditentukan Allah.


contoh dari segi 'ruang' yang saya berikan mungkin sukar untuk difahami atau terlalu mudah untuk diperdebatkan.
dari segi 'masa'nya, mungkin lebih merumitkan.
apa pun, ini adalah sekadar cambahan untuk kita tambahkan iman kita sebagai muslim.

wallahu'alam.


*"pecahan zarah dari letupan bigbang ini dikawal oleh satu kuasa yang hebat." kata ahli sains.saya kata, Allah yang jadikan.apa pun kita boleh bincang pasal teori ini dilain ruang.boleh rujuk di sini untuk ulasan daripada Dr. Danial.

No comments: